torsdag 28. november 2013

Reklame for millioner

Søketrender på søkemotoren Kvasir for ordene slekt, slektsforskning og digitalarkivet over de siste årene er vist på figuren til venstre. Her er det åpenbart at det var noe spesielt som skjedde tidlig i 2011 og 2013 som resulterte i en enorm økning i interessene for disse ordene. Ja, det er nok ingen tvil om at det var de to rundene med TV serien "Hvem tror du at du er?" som ble sendt av NRK på disse tidspunktene som skapte denne interessen. Det er neppe noen annen aktivitet som har skapt en tilsvarende interesse for slektsforskning de siste årene. Slektsforskerforeningene bør derfor rette en stor takk til NRK som har skapt denne fantastiske reklamen for slektsforskning som langt overstiger de økonomiske rammene som slektsforskerforeningene i Norge har. Men har disse foreningene klart å utnytte effekten av denne reklamen fullt ut?

En ny runde av "Hvem tror du at du er?" skal starte opp på NRK i januar 2014. Vi får håpe at slektsforskerforeningene har aktivitetene klare til å få full effekt av denne enorme gratis reklamen.     

2 kommentarer:

TilFedrene sa...

Tror du at TV programmet "Hvem tror du at du er?" får unge til å interessere seg mer for slektsforskning? Jeg ser at innimellom er det en ung person her og der som virkelig fatter interesse for slektsforskning (jeg var en slik person), men jeg er spent på om overnevnte program kan ha større ringvirkning på unge mennesker også.

Vidar Øverlie sa...

Hei,

Tja, si det. Kjenner ikke til undersøkelser som viser hvem som ser på denne programserien. Jeg er vel ikke så overbevist om at de unge ser så mye på TV lengre. Det er vel andre media som har overtatt hos den generasjonen. Jeg tror nok at "Hvem tror du at du er?" appellerer mer til foreldre generasjonen.

Jeg er også blant de som ble interessert i slektsforskning som tenåring og jeg har et inntrykk av at de som blir interessert i ung aldre gjerne får en hobby for resten av livet. Jeg har vel nå holdt på i nesten 50 år.

mvh
Vidar